अद्वैत वेदान्त – advaita védánta
Bhaja Govindam je text z 8. století a jeho autorem je Ádi Šankaráčarja. Dalo by se říct, že se jedná o takový jakýsi souhrn advaita védánty, což je jedna z indických filozofických škol (další z nich je např. i jóga).
Védanta znamená doslova závěr či esence véd. A za závěr véd jsou považovány zejména Upanišady, proto jsou jedním z hlavních spisů védánty. Dalšími jsou pak Bhagavadgíta a Brahmasútry. Advaita znamená nepřítomnost dvojnosti, nedvojnost.
Advaita védánta je čistý monoteismus. Uznává brahma za zdroj všeho. Už jen slovo a koncept brahman budí rozpaky. Brahman je absolutno, jediná skutečnost, nepopsatelné, nedefinovatelné, To…
No, mohlo by se zdát, že advaita védánta je náboženství, ale není tomu tak, jde o filozofický směr. Je však základním principem většiny organizovaných náboženství. Tam ovšem často dochází k takovým různým milným výkladům a úpravám, že se z toho celá esence brahma vytrácí.
Největší iluzí je, že si myslíme, že jsme odděleni, že jsme my a pak ti druzí. Podle advaita védánty je ovšem tento brahman, toto absolutno, obsaženo v každém z nás. Představme si mnoho svíček, které jednu po druhé zapálíme. Zdálo by se, že jsou oddělené a každá hoří zvlášť, ale ten plamen je jedné a té samé podstaty. Jedná se o projev jednoho ohně.
Úkolem například i jógových praxí je to, že se této iluze oddělenosti zbavíme. Největší utrpení zažíváme právě tehdy, když se cítíme odděleni, když máme pocit, že jsme vázáni k tělu a mysli a prostředky k tomu, jak uniknout, hledáme venku. Osvobození ovšem může nastat pouze tehdy, když si uvědomíme, že jsme součástí celku brahma. Když nehledáme venku, ale uvnitř. Když prokoukneme tuto iluzi.
Doporučuji text Bhaja Govindam k přečtení. Na internetu se dá najít dost kvalitních překladů, čte se opravdu hezky, nebojte se toho.
Zde přikládám jeden překlad do angličtiny: http://www.harekrsna.de/artikel/Bhaja-Govindam.htm